233
قرآن کریم هم ما را به افزایش گوهر ذات خودمان دعوت کرد، هم ما را به ذات خودش فراخواند، البته آن مقداری که ما میفهمیم و نه آن معنایی که مستحیل است.
گاهی میفرماید «اذْکُرُوا نِعْمَتِیَ الَّتی أَنْعَمْتُ عَلَیْکُمْ» (1) به یاد نعمتهای من باشید و بدانید نعمتها از کیست؛ نعمت را به جا مصرف کنید تا من نعمت شما را افزوده کنم و گاهی هم میفرماید به یاد من باشید تا من خود شما را افزوده کنم؛ یعنی گوهر ذات شما بالا بیاید.
اینکه در سوره مبارکه «ابراهیم» فرمود «لَئِنْ شَکَرْتُمْ َلأَزیدَنَّکُمْ» (2)؛ نفرمود «لأزیدنّ نعمتکم».
گوهر ذات شما را من بالا میآورم که آن وقت شخص اگر جاهل است، میشود عالِم و اگر عالِم است، میشود اعلم؛ اگر علم حصولی دارد، علم شهودی نصیب او میشود و اگر علم شهودی دارد، مشهودات او بیشتر میشود؛ فرمود «لأَزیدَنَّکُمْ»، نه «لأزیدن نعمتکم»...
فرمود که ما گوهر ذات شما را بالا میبریم ... حالا یا مانند «حَارِثَةَ بْنَ مَالِک» میشود یا مانند دیگران.
درس تفسیر قرآن آیت الله جوادی آملی/سوره مبارکه «زمر»، آیات 11 الی 18
پی نوشت ها:
1- سوره بقره، آیه40
2- سوره ابراهیم، آیه7
لینک در کانال تلگرامی کشکول حکمت
کلمات کلیدی: